Szkoła Promująca Zdrowie
„Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom,
by zmieniali swój styl życia na sprzyjający zdrowiu”
PROFIL SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Program Szkoła Promująca Zdrowie (SzPZ) realizowany jest w Polsce od 1991 roku.
Program ten rozwijany był w Polsce w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), utworzonej w 1992 r., od 1 stycznia 2008 roku w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie – SHE, w wyniku porozumienia WHO/EURO, Rady Europy i Komisji Europejskiej. Polska została członkiem tej sieci w grupie pierwszych ośmiu krajów.
W ramach upowszechniania programu stworzono strukturę wspierającą rozwój sieci SzPZ − utworzono Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole, powołano Krajowego Koordynatora ds. promocji zdrowia w szkole oraz wojewódzkich koordynatorów. Aktualnie we wszystkich województwach istnieją sieci szkół, w niektórych nawet funkcjonują sieci rejonowe, powiatowe lub miejskie, utworzone w celu łatwiejszego koordynowania i skuteczniejszego wspierania pracy szkół.
W dniu 23 listopada 2009 podpisano Porozumienie o współpracy między ministerstwami w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki dzieci i młodzieży.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie „wyrosła” z ogólnych założeń promocji zdrowia, rozwijanej przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych konferencji poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej. Nie ma jednej, ogólnie przyjętej definicji takiej szkoły. Każdy kraj wypracowuje swój model SzPZ w zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń. W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.
Szkoła Promująca Zdrowie to:
-szkoła tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia,
-szkoła umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
-ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii,
-decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.
Polska definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
-systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
-wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te spełniają dwie funkcje:
-wyznaczają główne kierunki pracy (cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ,
-stanowią punkt wyjścia do programowania ewaluacji SzPZ, czyli sprawdzania, w jakim stopniu szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za „idealny”.
Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania w naszej szkole. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia i podejmumy liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej, które prowadzone są na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Nasza szkoła otrzmała poniżej zamieszczone certyfikaty.
Logo Szkół Promujących Zdrowie
Logo naszej szkoły
Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej
Szkoły Promującej Zdrowie
Logo zaprojektowane przez ucznia Ignacego Bazana
Kolejna odsłona walki z hałasem w naszej szkole. To już drugie warsztaty dla społeczności uczniowskiej mające na celu podniesienie świadomości młodzieży dotyczącej wpływu hałasu na nasze zdrowie. W warsztatach wzięłli udział wszyscy uczniowie naszej szkoły. Nauka przysporzyła uczniom wiele przyjemności i radości z wykonywanych zadań. Warsztaty przygotowały i przeprowadziły pani dyrektor Małgorzata Kościelna oraz Barbara Ożóg.
Zgodnie z procedurą nadawania Certyfikatu Minister Edukacji i Nauki pan Przemysław Czarnek na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę „Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie” działającą przy Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie przyznał prestiżowe wyróżnienia kolejnym placówkom należącym do sieci Szkół Promujących Zdrowie w Polsce. Nasza szkoła również znalazła się w tym gronie i została wpisana do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie i Europejskiego Programu Szkoły dla Zdrowia w Europie. Spełniając kryteria SzPZ jesteśmy teraz w elicie polskich szkół.
Uroczysta Gala wręczenia krajowych certyfikatów odbyła się dnia 15 grudnia 2023 roku w auli Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Pani dyrektor Małgorzata Kościelny i koordynator Paweł Pawliczak odebrali z rąk dyrektora departamentu wychowania i edukacji włączającej pana Wawrzyńca Rocha Kowalskiego prestiżowe wyróżnienie: Krajowy Certyfikat „SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE”. Przekazując certyfikat Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło, że nasza szkoła podejmuje systemowe działania na rzecz poprawy zdrowia całej społeczności szkolnej. Uroczystość wręczenia krajowych certyfikatów uświetniła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej pani Katarzyna Lubnauer oraz prof. Barbara Woynarowska pomysłodawca całego przedsięwzięcia.
Program „Szkoła Promujące Zdrowie” realizowany jest w Polsce od 1992 roku. Koncentruje się przede wszystkim na promowaniu zdrowego stylu życia. Ten ruch cieszy się w naszym kraju dużym zainteresowaniem, ponieważ jego podstawowe założenia dobrze wpisują się w dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą rolę szkoły.
Certyfikat krajowy przyznawany jest na 5 lat. Przyznanie certyfikatu jest potwierdzeniem, że szkoła pracuje zgodnie z modelem Szkoły Promującej Zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy kilku zespołów osób w naszej placówce. Jest dowodem, że w naszej szkole miało miejsce dużo dobrych działań, które warto zauważyć, docenić i kontynuować. To nasz kapitał na kolejne lata. Certyfikat zobowiązuje do utrzymywania wysokich standardów, które wyznaczają główne kierunki pracy szkoły promującej zdrowie. Ważnym elementem sieci szkół promujących zdrowie jest możliwość wymiany doświadczeń oraz współpraca między placówkami w różnych województwach. Sieć daje możliwość upowszechniania przykładów dobrych praktyk, a przez to poszerza wiedzę na temat prawidłowych zachowań zdrowotnych oraz atrakcyjnych metod ich realizacji. Przez kolejne 5 lat będziemy realizować ten program.
Zgodnie z naszym planem walki z hałasem w szkole zorganizowaliśmy warsztaty dla społeczności uczniowskiej. Młodzież mogła dowiedzieć się jakie są związki poprawnej wymowy ze słuchem dlaczego prawidłowa emisja głosu jest ważna oraz jak powstaje dźwięk. Każdy z uczniów mógł w praktyce spróbować jak dbać o poprawną wymowę, w jaki sposób kontrolować emisję swojego głosu. Nauka przysporzyła uczniom wiele przyjemności i radości z wykonywanych ćwiczeń. Warsztaty przygotowała i przeprowadziła pani dyrektor Małgorzata Kościelna.
Cykliczny konkurs odbył się w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”. Jego zadaniem było upowszechnianie zdrowego stylu życia. Warzywa i owoce są nie tylko smaczne i zdrowe, ale posiadają interesujące kształty i przepiękne barwy, co widać na załączonych zdjęciach. Po wykonaniu pracę należało oczywiście zjeść. Uczniowie potwierdzili, że były smaczne.
Jednym z aspektów holistycznego podejścia do zdrowia jest dbałość o zdrowie psychiczne.
Aby przybliżyć uczniom, ich rodzicom i nauczycielom czym owo zdrowie jest i jak należy o nie dbać, nasza szkoła realizuje wiele inicjatyw. Jednym z działań z tego zakresu jest czynny udział uczniów w warsztatach prowadzonych w oparciu o autorski program certyfikacyjny stworzony i realizowany od 2016 roku przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej” – Szkoła Pozytywnego Myślenia. Inicjatorem, propagatorem i koordynatorem tej niezwykłej inicjatyw w naszej szkole jest pani Monika Khan.
Głównym celem Programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. Szkoła Myślenia Pozytywnego to roczna przygoda pełna wrażeń, empatii, zrozumienia i pracy nad otwartością, holistycznym dbaniem o zdrowie, o siebie i otoczenie.
W czasie trwania programu, wspólnie przechodzimy przez różnorodne aspekty wpływające na zdrowie psychiczne zarówno dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z ich otoczenia.
24 marca 1944 r. w okupowanej przez Niemców Markowej, małej wsi nieopodal Łańcuta., za udzielanie pomocy prześladowanym Żydom została rozstrzelana rodzina Józefa i Wiktorii Ulmów. Zginęło wówczas 17 osób – Polaków i Żydów. Jedyną „winą” Ulmów była chrześcijańska postawa miłości bliźniego. Jedyną „winą” ukrywanych Żydów była chęć przeżycia wojny.
W 1995 r. Wiktorię i Józefa Ulmów zaliczono w poczet Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. W 2003 r. rozpoczął się ich proces beatyfikacyjny a 10 września 2023 r. w Markowej ogłoszono ich błogosławionymi.
Nasza szkoła chcąc uhonorować to wielkie wydarzenie zorganizowała wystawę dotyczącą tej rodziny. Prace naszych uczniów można było podziwiać na naszej szkolnej wystawie. Wystawa „Samarytanie z Markowej” i inne działania pozwoliły młodzieży przybliżyć szlachetność i piękno człowieczeństwa Rodziny Ulmów. We wrześniu 1939 nazistowskie Niemcy podbiły zbrojnie większą część terytorium Polski. Realizując ludobójczą zbrodnię Holokaustu hitlerowcy okupanci wprowadzili okrutne prawo i za każdą próbę pomocy ukrywającemu się Żydowi groziła śmierć. Mimo to Wiktoria i Józef Ulmowie, mieszkańcy wsi Markowa na Podkarpaciu poświęcili własne życie, aby ich ratować.
W roku szkolnym 2023/2024 w skład zespołu Szkoły Promującej Zdrowie propagującej zdrowy styl życia weszły poniższe osoby.
Koordynator:
Paweł Pawliczak - nauczyciel wychowania fizycznego
Członkowie:
Małgorzata Kościelny – wicedyrektor szkoły
Małgorzata Wąsik – nauczyciel plastyki i muzyki
Dariusz Piotrowski – nauczyciel wychowania fizycznego
Agnieszka Węglowska – wychowawca świetlicy
Ewelina Brudz – nauczyciel biologii
Karolina Gotkowska – nauczyciel informatyki
Anna Orłowska – szef kuchni
Edyta Pękala – intendentka
Małgorzata Winiarska – Kubas – pielęgniarka szkolna
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W WYSOKIEJ GŁOGOWSKIEJ
ROK SZKOLNY 2023/2024
W roku szkolnym 2023/2024 Szkoła Podstawowa w Wysokiej Głogowskiej podjęła się dalszego rozwijania i kształtowania wiedzy i umiejętności społeczności szkolnej z zakresu promocji zdrowia.
Całość planowanych działań będzie koordynował powołany zespół ds. Promocji Zdrowia, który podjął starania aby zaplanowane kroki w całości wpisywały się w ideę propagowania zdrowego stylu życia. Zespół ds. Promocji Zdrowia zamierza dążyć aby realizowane działania były prowadzone w sposób holistyczny rozwijając różnorodne sfery funkcjonowania uczniów, zgodnie z definicją iż „zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu”.
Celem głównym Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2023/2024 stało się zgodnie z wynikami ewaluacji zewnętrznej obniżenie poziomu hałasu podczas przerw międzylekcyjnych, utrzymywanie i rozwijanie poprawnych relacji pomiędzy nauczycielami – uczniami - rodzicami uczniów - pracownikami niepedagogicznymi. Tworząc szkołę przyjazną wszystkim tym podmiotom i otwartą na ich inicjatywy.
Szkoła jest również otwarta na instytucje i placówki pozaszkolne, dlatego też pragnie nawiązać z nimi pozytywne relacje i współpracę poprzez uczestnictwo uczniów, nauczycieli,
a także rodziców w różnorodnych działaniach. Szkoła pragnie również wykorzystywać własne zasoby, między innymi wiedzę i umiejętności swoich pracowników oraz zapraszając do siebie specjalistów z zewnątrz.
W związku z powyższymi, przedstawionymi informacjami w roku szkolnym 2023/2024 zaplanowano i ujęto w ramy planu poniższe działania.
Cel główny:
- Angażowanie całej społeczności szkolnej do propagowania zdrowia poprzez aktywne uczestnictwo w działaniach mających na celu obniżenie poziomu hałasu w naszej szkole.
- Czynne uczestnictwo nauczycieli w szkoleniach z zakresu Promocji Zdrowia;
- Prezentowanie na stronie szkoły oraz innych mediach społecznościowych informacji na temat działań realizowanych w szkole i poza jej obrębem;
- Prezentowanie na stronie szkoły i innych mediach społecznościowych artykułów i informacji prezentujących zagadnienia wpisujące się w holistyczne ujmowanie zdrowia jednostki;
- Realizację innowacji pedagogicznych i programów propagujących zdrowy styl życia;
- Propagowanie pozytywnych relacji pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami uczniów poprzez wspólne warsztaty, a także rozmowy prowadzone w atmosferze szacunku i zrozumienia.
- Ukazywanie treści związanych z propagowaniem zdrowego stylu życia w formie wizualnej (gazetka szkolna);
- Popularyzowanie zasad bezpieczeństwa poprzez lekcje wychowawcze, wyjścia do odpowiednich instytucji oraz rozmowy z właściwymi osobami;
- Organizowanie wycieczek szkolnych, których jednym z celów będzie promocja zdrowego styl życia;
- Uczestnictwo uczniów w zawodach sportowych na różnorodnych szczeblach;
- Organizacja konkursów uaktywniających uczniów;
- Uwrażliwianie uczniów na konieczność dbania o stan uzębienia poprzez regularne wizyty uczniów u stomatologa oraz fluoryzację;
- Rozwijanie u uczniów zdrowych nawyków poprzez spotkania ze szkolną pielęgniarką;
- Zachęcanie rodziców do aktywnego włączania się w życie szkoły, realizacji własnych inicjatyw, dbania o wspólne dobro.
Przedstawione działania stanowią zarys przewidzianych kroków w roku szkolnym 2023/2024. W realizacji programu będą również uwzględnianie inicjatywy ze strony uczniów, nauczycieli i rodziców uczniów tak aby w jak największym zakresie rozwinąć współpracę pomiędzy owymi podmiotami, która podparta będzie poszanowaniem praw drugiego człowieka. Zakładamy, że powyższe oddziaływania będą pozytywnie wpływać na rozwój uczniów kształtując u nich właściwe nawyki i poszerzając zakres ich wiedzy.
Autoewaluacja
Publiczna prezentacja osiągnięć Szkoły Promującej Zdrowie Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej
Publiczna prezentacja osiągnięć szkoły i wyników autoewaluacji działań szkoły w zakresie pięciu standardów odbyła się 27maja 2023r. w sali gimnastycznej SP im Św. Jana Kantego w Wysokiej Głogowskiej.
Uczestniczyli w niej:
- członkowie społeczności szkolnej: uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy szkoły nie będący nauczycielami.
- osoby spoza społeczności szkolnej:
Rozpoczynając uroczystą prezentację dyrektor szkoły pani Jolanta Kwarta przedstawiła historię tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie w naszej placówce. Szkoła postawiła 10 lat temu na promocję zdrowia. Omówieniem i przedstawieniem prezentacji autoewaluacji programu Szkoły Promującej Zdrowie zajął się pan Paweł Pawliczak, przyjmując będący koordynatorem szkolnym ds. promocji zdrowia.
Prezentacja składała się z dwóch części:
W I części szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie Paweł Pawliczak przedstawił najważniejsze działania jakie podjęto w szkole w ostatnich trzech latach w ramach realizacji programu i zmiany, jakie dokonały się w ich wyniku, szczególnie podkreślając nasze mocne strony i to co nas wyróżnia jako szkołę promująca zdrowie. Graficzna prezentacja multimedialna poparta była zdjęciami z realizacji programów, projektów i imprez środowiskowych. Prezentacja zawierała wyniki autoewaluacji działań szkoły w zakresie pięciu standardów Szkoły Promującej Zdrowie. Podczas prezentacji przedstawiono mocne strony szkoły, wskazano problemy wymagające rozwiązania i sposób w jaki szkoła wykorzysta je do dalszej pracy.
Kolejnym punktem spotkania były wystąpienia zaproszonych gości, podczas których padło wiele ciepłych słów na temat pracy szkoły w zakresie krzewienia oświaty zdrowotnej , współpracy z samorządem gminnym , środowiskiem lokalnym oraz instytucjami wspierającymi realizację naszych działań .
Na zakończenie spotkania uczniowie poczęstowali wszystkich zdrowymi przysmakami, było zdrowo , wesoło i kolorowo.
PROCEDURA NADAWANIA
KRAJOWEGO CERTYFIKATU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Uzasadnienie
Program Szkoła Promująca Zdrowie (SzPZ) jest realizowany w Polsce od 1991 r. Rozpoczął się od 3-letniego projektu pilotażowego (1992-1995), zainicjowanego przez Biuro Regionalne dla Europy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W Polsce projekt był realizowany w 14 wybranych w demokratyczny sposób szkołach podstawowych z 10 województw. Koncepcja i strategia tworzenia SzPZ została przyjęta i zaadaptowana do polskiego systemu edukacji. Projekt uruchomił oddolne działania szkół oraz zainicjował tworzenie sieci szkół promujących zdrowie w całym kraju. Od 2006 r. sieci szkół promujących zdrowie istnieją we wszystkich województwach, w niektórych funkcjonują również sieci rejonowe (powiatowe lub miejskie), utworzone w celu ułatwienia koordynacji i skuteczniejszego wspierania szkół. Do sieci należą obecnie szkoły różnych typów: przedszkola, szkoły specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Program SzPZ, przez pierwsze 15 lat, był rozwijany w Polsce w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), utworzonej w 1992 r. w wyniku porozumienia WHO, Rady Europy i Komisji Europejskiej. W 2008 r. ESSzPZ przekształciła się w Sieć Szkół dla Zdrowia w Europie - Schools for Health in Europe (SHE). Polska jest członkiem tej sieci. W 2006 r. w Polsce, opracowano nowy model i standardy SzPZ oraz narzędzia do autoewaluacji jej działań, w 2016 r. dokonano ich modyfikacji. W 2017 r. opracowano model i standardy oraz narzędzia do autoewaluacji w przedszkolu promującym zdrowie (PPZ). W poradnikach opisano także kryteria przynależności szkół i innych placówek do wojewódzkich sieci oraz zasady nadawania im wojewódzkiego certyfikatu. Opracowanie standardów i narzędzi do autoewaluacji działań SzPZ i PPZ umożliwiło im ubieganie się o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie (od 2008 r.) i Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie (od 2017 r.) - zwanych dalej Krajowym Certyfikatem. W 2019 r. ukończono w ORE prace nad opracowaniem modelu i standardów oraz narzędzi do autoewaluacji w szkołach specjalnych kształcących dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną. Umożliwia to tym szkołom ubieganie się od 2020 r. o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie.
Cele
Ustanowienie Krajowego Certyfikatu ma na celu:
- Uznanie i docenienie długofalowych, systemowych działań przedszkoli i szkół, zgodnych z przyjętą w Polsce koncepcją i standardami SzPZ.
- Wspomaganie rozwoju w Polsce programu SzPZ, jako ważnego elementu polityki oświatowej państwa i działań oddolnych dla poprawy jakości edukacji, stanu zdrowia ludności oraz budowania demokratycznego społeczeństwa.
- Upowszechnianie doświadczeń, osiągnięć SzPZ oraz przykładów dobrej praktyki na terenie całego kraju oraz inicjowanie współpracy między przedszkolami i szkołami w zakresie promocji zdrowia.
Okres ważności Krajowego Certyfikatu
Krajowy Certyfikat przyznawany jest szkole na okres 5 lat. Po upływie tego okresu, placówki te mogą ubiegać się o ponownie jego nadanie, po spełnieniu warunków podanych niżej w punktach 2-5.
Warunki ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu
O przyznanie Krajowego Certyfikatu może ubiegać się szkoła, po spełnieniu następujących warunków:
- Jest członkiem wojewódzkiej sieci SzPZ i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat.
- Dokona autoewaluacji swoich działań w zakresie wszystkich standardów SzPZ, oceny efektów działań w zakresie dobrego samopoczucia w szkole oraz podejmowanych przez członków ich społeczności działań dla wzmacniania zdrowia, z wykorzystaniem metod i narzędzi dostępnych na stronie internetowej ORE.
- Dokona prezentacji wyników autoewaluacji, przedstawi sukcesy oraz wskaże problemy wymagające rozwiązania (formę i zakres tej prezentacji ustala szkoła). W autoewaluacji powinny uczestniczyć osoby ze społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz osoby spoza szkoły: koordynator wojewódzkiej sieci lub inny przedstawiciel wojewódzkiego zespołu wspierającego, rodzice, przedstawiciele społeczności lokalnej, władze oświatowe, przedstawiciele innych placówek.
- Prowadzi na stronie internetowej szkoły zakładkę Szkoła Promująca Zdrowie, która zawiera następujące informacje:
- Logo SzPZ przyjęte w Polsce oraz własne logo przedszkola/szkoły, jeśli je posiada.
- Definicję, model i standardy SzPZ (przyjęte w Polsce, zapisane we właściwym podręczniku).
- Imię, nazwisko i dane kontaktowe przedszkolnego/szkolnego koordynatora oraz skład zespołu promocji zdrowia.
- Podstawowe informacje na temat planu działań w zakresie promocji zdrowia na dany rok szkolny: problem priorytetowy, cel/cele, kryterium sukcesu, zadania.
- Ważniejsze wyniki przeprowadzonej autoewaluacji działań, z podaniem konkretnych osiągnięć (mocnych stron) szkoły oraz inne informacje, np. przykłady dobrej praktyki, opis ciekawego projektu, programu autorskiego, przedsięwzięcia/inicjatywy z zakresu promocji zdrowia. Informacje powinny być aktualizowane na bieżąco.
- Uzyska rekomendację koordynatora wojewódzkiego, a w przypadku, gdy w województwie są sieci rejonowe - uzyska także rekomendację jej koordynatora. Złoży dokumentację, wskazaną we Wniosku o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie do koordynatora wojewódzkiej sieci SzPZ, zgodnie z poniższym harmonogramem.
Zasady nadawania Krajowego Certyfikatu
- Krajowy Certyfikat nadaje szkole Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu (zwaną dalej Kapitułą) działającą przy Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Kapituły określa jej regulamin organizacyjny.
Informacje o szkołach, które uzyskały Krajowy Certyfikat zamieszczane są na stronie ORE.
Harmonogram prac związanych z nadawaniem Krajowego Certyfikatu
- Wnioski o nadanie Krajowego Certyfikatu rozpatrywane są przez Kapitułę dwa razy w roku kalendarzowym.
- Ustala się następujące terminy:
- a) I posiedzenie Kapituły:
- do 30 grudnia przedszkola i szkoły składają formularz Wniosku wraz z załącznikami do koordynatora wojewódzkiej sieci,
- do 30 stycznia koordynatorzy wojewódzkich sieci przesyłają do ORE wnioski szkół ubiegających się o nadanie Krajowego Certyfikatu wraz z załącznikami i swoją rekomendacją,
- do 30 marca odbywa się posiedzenie Kapituły.
- b) II posiedzenie Kapituły:
- do 30 maja przedszkola i szkoły składają formularz Wniosku wraz z załącznikami do koordynatora wojewódzkiej sieci,
- do 30 czerwca koordynatorzy wojewódzkich sieci przesyłają do ORE wnioski szkół ubiegających się o nadanie Krajowego Certyfikatu wraz z załącznikami i swoją rekomendacją,
- do 30 września odbywa się posiedzenie Kapituły.
Do 30 października Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji przedstawia Ministrowi Edukacji Narodowej listę szkół rekomendowanych przez Kapitułę do nadania Krajowego Certyfikatu.
- Uroczyste wręczenie certyfikatów odbywa się raz w roku. Termin wręczenia certyfikatów wyznacza Minister Edukacji Narodowej i zleca organizację uroczystości Ośrodkowi Rozwoju Edukacji.
- Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole ORE zawiadamia szkoły o terminie uroczystości wręczania certyfikatów.
Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej - etap gminny
W dniu 21 kwietnia 2023r. odbyła się kolejna odsłona Ogólnopolskiego Etapu Wiedzy Pożarniczej. Był to etap gminny rywalizacji uczniów ze szkół podstawowych i średnich. W tej części zmagań wzięły udział osoby, które zajęły najwyższe lokaty w pierwszym szkolnym etapie konkursu. W tej części rywalizacji poziom był odpowiednio wysoki. Tym przyjemniej jest nam poinformować społeczność szkolną o uzyskanych wynikach naszych uczennic. W kategorii klas IV i młodszych Martyna Kata zajęła II lokatę, a Natalia Gielarowska III. W grupie wiekowej starszej Amelia Rogala uplasowała się na V miejscu.
Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej - etap szkolny
W dniu 19 kwietnia 20224r. odbył się u nas w szkole pierwszy etap Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej "Młodzież zapobiega pożarom". Konkurs ma na celu popularyzowanie przepisów i kształtowanie umiejętności ochrony ludności, ekologii i ochrony przeciwpożarowej. W szczególności służy popularyzowaniu wśród dzieci i młodzieży wiedzy ze znajomości przepisów przciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru, praktycznych umiejętności posługiwania się podręcznym sprzętem ratowniczym, organizacji ochrony przeciwpożarowej oraz poszerzeniu wiedzy z zakresu bezpieczeństwa powszechnego. Jest nam miło poinformować, że trzy osoby zdobyły kwalifikacje do etapu gminnego. Są to w kategorii klas IV i młodszych Martyna Kata i Natalia Gielarowska. W kategorii klas V - VIII kwalifikację zdobyła Amelia Rogala. Serdecznie gratulujemy.
WIOSENNY TYDZIEŃ MODY
Mimo, że za oknem plucha w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej postanowiliśmy podgrzać trochę atmosferę. Jeden z marcowych tygodni przekształciliśmy w wiosenny tydzień mody. Jak wiadomo wiosna to radosny i wyczekiwany przez wszystkich z utęsknieniem czas!
W naszej szkole Samorząd Uczniowski przygotował z rozmachem wiele ciekawych rozwiązań. W związku z tym, że nasi uczniowie są bardzo kreatywni i mają niczym nie skrępowaną wyobraźnię, to jeden z marcowych tygodni przekształciliśmy w tydzień mody. Uczniowie zawsze znajdą sposób aby dobrze się bawić a posiadając liczne talenty przychodzi im to bardzo łatwo. Te cechy zdecydowały, że cały tydzień młodzież spędziła niesztampowo i twórczo. Każdy z uczniów z pewnością zaskoczył swoje koleżanki i kolegów. Mieliśmy w szkole prawdziwy wysyp kreacji mniej lub bardziej rozbudowanych.
Nikt nie mógł narzekać na brak atrakcji. Był dzień koloru związanego z wiosną czyli zielonego. Uczniowie przyszli tego dnia do szkoły ubrani bardziej kolorowo niż zwykle. Założyli też zielone elementy stroju aby wyrazić za jaką porą roku tęsknią teraz najbardziej.
Nie zabrakło wielu innych ciekawych rozwiązań. Jednym z dni był dzień szalonej fryzury. Mnóstwo osób włączyło się do wspólnej zabawy nauczycieli nie wyłączając. Każdy mógł wznieść się na wyżyny swojej kreatywności. Uwolnione wodze uczniowskiej wyobraźni zaprocentowały licznymi ciekawymi rozwiązaniami.
Jednym z dni był dzień bez plecaka. Pomysłowość niektórych uczniów była imponująca! Szkolne torby zostały zastąpione przez najróżniejsze zamienniki. Pojawiły się walizki samolotowe, kosze na śmieci, grille ogrodowe, torby nie limitowanych rozmiarów.
Oczekiwanie na przybycie wiosny w naszej szkole było barwne i ciekawe. Uczniowie udowodnili, że ten szczególny czas można spędzić inaczej. To przedsięwzięcie pokazało, że młodzież lubi wyzwania i dobrze czuje się w poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań. Tydzień mody był świetną okazją do poznania naszych zainteresowań, przyczynił się do wszechstronnego rozwoju naszych uczniów i jednocześnie „pomnożył” każdy wymiar zdrowia naszych podopiecznych, nauczycieli i oraz pracowników szkoły.
4 MARCA
ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z OTYŁOŚCIĄ
ORAZ ZWIĘKSZENIA ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ
W KWESTII PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA
I JEGO WPŁYWU NA ZDROWIE
Otyłość to przewlekła choroba, którą mogą wywoływać różne czynniki. Najczęściej przyczyną jest nieprawidłowa dieta w połączeniu z niską aktywnością fizyczną. Przyjmowanie w pokarmach zbyt dużej ilości energii, która przekracza stopień jej zużycia przez organizm, powoduje otyłość pierwotną (prostą). Należy jednak zaznaczyć, że nie każdy przypadek zachorowania na otyłość wynika ze sposobu odżywiania. Czasem nadmierny przyrost masy ciała powodują leki. Zdarza się też, że otyłość jest następstwem innej choroby. W takich przypadkach chory cierpi na tzw. otyłość wtórną. Mogą ją wywoływać zaburzenia hormonalne lub zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. U niektórych chorych otyłość wtórna wynika też z uwarunkowań genetycznych.
Przyczyny otyłości:
- Czynniki genetyczne
Otyłość ma często charakter rodzinny, co może dowodzić przyczyny genetycznej, jednak warto wziąć pod uwagę, że osoby mieszkające razem mają zazwyczaj podobne nawyki żywieniowe i przyzwyczajenia, związane ze stylem życia, które również mogą sprzyjać tyciu. Oddzielenie tych ostatnich czynników od uwarunkowań genetycznych jest niezmiernie trudne. Badania medyczne dowodzą, że geny są odpowiedzialne za 80% osobniczej predyspozycji do otyłości, która wprost prowadzi do chorób jej towarzyszących. Niestety nie do końca wiadomo, w jakim mechanizmie geny czynią z nas otyłych lub szczupłych. Niektóre z nich decydują o tym, jak mózg kontroluje apetyt i odczuwanie sytości, inne mogą wpływać na sposób magazynowania. - Czynniki środowiskowe
Środowisko, w tym zachowania związane ze stylem życia, sposobem odżywiania i aktywnością fizyczną, mają ogromny wpływ na otyłość. Zwiększenie się liczby osób otyłych koreluje ze zmianami w odżywianiu i spadkiem aktywności fizycznej, które obserwuje się w krajach europejskich przez ostatnie 20-30 lat. O ile predyspozycji genetycznych nie można zmienić, to można zmienić natomiast zwyczaje żywieniowe i zakres aktywności fizycznej. - Czynniki psychologiczne
Czynniki psychologiczne mocno wpływają na nawyki żywieniowe. Wiele osób spożywa nadmiar pokarmów pod wpływem przeżywanych negatywnych emocji, takich jak ból czy złość. Często uważa się, że otyli ludzie mają słabą wolę, słaby charakter lub świadomie wybierają „wygodny” styl życia. Bardziej właściwe jednak jest podejście uznające otyłość za przewlekłą chorobę, a nie świadomy wybór. Otyłość to nie brak samokontroli. To złożone schorzenie, które łączy zaburzenia kontroli apetytu i metabolizmu energetycznego.
Wskaźnik BMI i jego znaczenie w diagnostyce otyłości
W celu diagnozowania otyłości, a także nadwagi, stosuje się często wskaźnik BMI, czyli Body Max Index. Pokazuje on stosunek masy ciała do wzrostu i oblicza się go w oparciu o wzór:
M/W2 = BMI
M – masa ciała określona w kilogramach
W – wzrost określony w metrach
Dzięki temu wskaźnikowi można określić, czy dana osoba cierpi na nadwagę lub otyłość, a także z jakim stopniem otyłości się zmaga.
BMI>25 – nadwaga,
BMI>30 – otyłość I stopnia,
BMI>35 – otyłość II stopnia,
BMI>40 – otyłość III stopnia zwana także otyłością olbrzymią.
Wskaźnika BMI nie stosuje się w przypadku kobiet w ciąży i osób zajmujących się uprawianiem sportów siłowych. Wynik BMI nie daje właściwego obrazu sytuacji u osób chorych. Warto też pamiętać, że u dzieci i młodzieży przed 19 rokiem życia, BMI określa się w oparciu o siatkę centylową.
Dlaczego otyłość jest niebezpieczna?
Otyłość obciąża stawy, które codziennie dźwigają nasze ciało. Ponadto otyłość prowadzi do szybszej degeneracji kości i stawów. I tak na przykład podczas kiedy otyła osoba ma 20 lat, jej stawy (najczęściej kolanowe) mają wrażenie jakby miały co najmniej 40.
Nadmiar tkanki tłuszczowej odkłada się nie tylko w postaci widocznych fałdek. Znacznie bardziej niebezpieczne jest odkładanie się tłuszczu w naczyniach krwionośnych w postaci tzw. blaszek miażdżycowych. Ich obecność powoduje upośledzenie przepływu krwi przy odżywianiu poszczególnych narządów. Najczęściej dotyczy to serca. Dlatego też otyłość zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (zawał serca, udar mózgu).
Otyłość wpływa również na nasze samopoczucie psychiczne. Prowadzi do obniżenia samooceny przez co zwiększa ryzyko depresji. W walce z otyłością istotna jest przede wszystkim prawidłowa dieta (w jej ustaleniu może Ci pomóc dietetyk). Pamiętaj, że nie musi to oznaczać drakońskiego ograniczenia ilości spożywanego pokarmu! Być może konieczna będzie jedynie modyfikacja składu Twojego jadłospisu. Dieta taka powinna w sobie zawierać produkty niskokaloryczne o odpowiednich wartościach odżywczych .W przypadku odchudzania, kluczowym jest, by w ciągu dnia spożywać od 4 do 5 mniejszych posiłków i pić odpowiednią ilość wody (około 2 litry).
Przyjmuje się, za optymalne, utratę od 0,5 do 1 kg masy ciała tygodniowo. W innym wypadku, przy zbyt szybkiej utracie masy ciała w krótkim czasie, może dojść do szybkiego powrotu do dawnej masy ciała.
Ćwicz regularnie (możesz zacząć od codziennych spacerów trwających 15-20 minut). Odpowiednio dobrane ćwiczenia wpływają pozytywnie na spalania tłuszczu brzusznego, zwiększenia masy mięśniowej, a także polepszenia wyglądu i samooceny osoby zmagającej się z otyłością. Wspominane wcześniej spacery, ale także, pływanie, ćwiczenia w wodzie to świetne aktywności, które nie obciążają nadmiernie układu szkieletowo-mięśniowego.
Dla prawidłowego rozwoju dziecka ogromne znaczenie ma ograniczenie niezdrowej żywności. Należy starać się zaopatrzyć lodówkę i spiżarnię w zdrową żywność, a mniej zdrowe przekąski, podawać jako rzadki „przysmak”. Oprócz tego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby codziennie przez co najmniej 60 minut, dzieci oraz młodzież, korzystały ze źródła aktywności fizycznej. Odpowiednie zajęcia ruchowe obejmują gry zespołowe, jazdę na rowerze, wymienione wcześniej pływanie. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych warto aby zajęcia odbywały się na świeżym powietrzu.
Równie ważne jest ograniczenie czasu spędzanego przez przed ekranem telewizora lub monitora. Większa ilość czasu na siedzeniu przed ekranem oznacza mniej czasu na aktywność fizyczną i zdrowy sen. Ponieważ ćwiczenia i sen odgrywają dużą rolę w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała, ważne jest, aby zachęcać wszystkich domowników do tych aktywności zamiast grania na komputerze lub oglądania telewizji. Jeżeli już mowa o śnie to badania sugerują, że zarówno dzieci, jak i dorośli, nieśpiący wystarczająco dużo, mogą w końcu zacząć ważyć więcej.
Oprócz tych dwóch wymienionych czynników, czyli diety oraz aktywności fizycznej, nie można zapomnieć także o zmniejszaniu codziennego stresu, bowiem stres może mieć wiele negatywnych skutków dla ciała i umysłu. Badania sugeruje, że stres może wywołać reakcję mózgu, która zmienia wzorce żywieniowe i prowadzi do wzmożenia się apetytu na wysokokaloryczne potrawy a to z kolei jest prostą drogą do rozwoju otyłości.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkolny konkurs plastyczny na logo Szkoły Promującej Zdrowie
W bieżącym roku szkolnym ogłosiliśmy konkurs plastyczny na wewnętrzne logo naszej szkoły w ramach realizacji projektu Szkoła Promująca Zdrowie. Konkurs skierowany był do uczniów klas I – VIII naszej szkoły.
Prace konkursowe polegały na przedstawieniu pomysłu na logo Szkoły Promującej Zdrowie. Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania. Uczniowie bardzo się postarali i wykonali piękne prace – w końcu zdrowie to priorytet ! Jury miało trudny orzech do zgryzienia przy wyborze tej jednej właściwej pracy. Ostatecznie okazało się, że wygrała praca ucznia czwartej klasy.
Praca Ignacego Bazana okazała się bezkonkurencyjna i będzie logo Szkoły Promującej Zdrowie w Szkole Podstawowej im. Św. Jana Kantego w Wysokiej Głogowskiej Zostanie umieszczona na naszej stronie internetowej oraz w zakładce SPZ. Gratulujemy!
23 II Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie. Szacuje się, że na depresję na świecie choruje ponad 350 milionów ludzi, w Polsce około 1,5 miliona, przy czym około 750 000 Polaków jest leczonych farmakologicznie.
Depresja nie jest chwilowym obniżeniem nastroju, ale poważnym zaburzeniem psychicznym. Oznacza to, że mówienie do chorego, by wziął się w garść, nie pomoże mu. Sama wola nie pozwala uwolnić się od choroby. Depresję trzeba leczyć. Przyczyny depresji są zwykle złożone, wymienić tu należy takie czynniki jak: negatywne doświadczenia, przewlekłe ciężkie choroby, czynniki dziedziczne, warunki życiowe oraz przewlekły stres.
Objawami depresji są:
- ciągły smutek,
- depresyjny nastrój, który trwa przez większą część dnia,
- brak odczuwania przyjemności,
- stany lękowe pojawiające się bez żadnych przyczyn i nasilające się w obliczu trudniejszych wyzwań,
- poczucie winy,
- niska samoocena,
- myśli samobójcze,
- brak apetytu i utrata wagi (rzadziej obżarstwo i nadwaga),
- zaburzenia snu,
- problemy z koncentracją.
Aby rozpoznać powyższe objawy, muszą one występować bez przerwy przez co najmniej dwa tygodnie. Depresja może również wpływać na nasze ciało, powodując liczne bóle, osłabienie lub pobudzenie. Osoba z depresją nie zawsze jest świadoma swojej choroby i to właśnie bliscy z jej otoczenia powinni być czujni i pomóc jej zgłosić się do lekarza.
Zaburzenia depresyjne występują często w tak zwanych epizodach, które trwają od kilku tygodni do kilku miesięcy. Dzięki odpowiedniemu leczeniu i kontroli ryzyko nawrotu objawów depresji jest znacznie zmniejszone. Depresja przewlekła występuje wtedy, gdy zaburzenie depresyjne trwa dłużej niż dwa lata, dlatego wczesna diagnoza i odpowiednie leczenie mają ogromne znaczenie.
Jeśli zauważamy u siebie lub osób z naszego otoczenia objawy wskazujące na depresję należy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistą. Pomocy można szukać w gabinetach psychiatrycznych, psychologicznych, ośrodkach interwencji kryzysowej oraz w poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
Należy zadbać o dobry nastrój i pozytywne samopoczucie, prowadząc higieniczny i zdrowy tryb życia. W profilaktyce, a także w ewentualnym leczeniu depresji bardzo ważne są:
- regularny, odpowiednio długi sen,
- szczere i dobre relacje z innymi ludźmi,
- ograniczenie stresu, dystans do napotykanych trudności,
- drobne przyjemności poprawiające samopoczucie, np. spacer, słuchanie ulubionej muzyki,
- dobre relacje z samym sobą, lepsze poznanie własnych uczuć i potrzeb,
- aktywność fizyczna, przynajmniej 3 razy w tygodniu po 45 minut.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wiadomo nie od dziś, że sport to zdrowie. Dlatego w dniu 15.02.2023 odbyły się niesamowite zawody zaprzyjaźnionych drużyn z naszej miejscowości. Był to mecz koszykówki ZS Wysoka Głogowska kontra SDŚ Wysoka Głogowska. Rozgrywki były bardzo zacięte obie drużyny nie dawały za wygraną. Pojedynek obfitował w wiele ciekawych zagrań indywidualnych i zespołowych. Oba zespoły podeszły bardzo poważnie do spotkania. Nie zabrakło emocjonujących momentów w czasie gry, kiedy to szala zwycięstwa przechylała się z jednej strony na drugą. Jednak to nie wynik był najważniejszy w tej grze. Najistotniejsza była dobra zabawa w duchu rywalizacji fair play. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie z klas VI i VII.
19 listopada 2022 r. w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej już po raz kolejny odbył się Wieczór Pieśni Patriotycznej pod hasłem „Za wolność… dziękujemy”. W koncercie udział wzięli uczniowie, nauczyciele, rodzice, absolwenci szkoły i zaproszeni goście, wśród których znaleźli się znakomici soliści oraz chór. Celem tegorocznego koncertu było upamiętnienie bohaterów i ofiar II wojny światowej w 80. rocznicę jej wybuchu. Patronat honorowy nad imprezą objęli: Burmistrz Głogowa Małopolskiego Paweł Baj oraz Dyrektor Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej Jolanta Kwarta.
Niezwykle piękne i profesjonalne wykonanie znanych i mniej znanych pieśni z okresu II wojny światowej (lub swoją tematyką bezpośrednio nawiązujących do tragicznych wydarzeń z okresu okupacji) poprzedzone było komentarzem historycznym opracowanym przez prowadzącą koncert panią dyrektor Jolantę Kwartę. Wieczór Pieśni Patriotycznej cieszy się niesłabnącą popularnością wśród społeczności lokalnej, która jak zwykle szczelnie wypełniła salę gimnastyczną. Kameralna, niemalże rodzinna atmosfera sprzyjała zadumie i refleksji nad losem poległych za naszą wolność przodków.
Artyści dostarczyli wszystkim niezapomnianych wrażeń i wzruszeń. Nie zabrakło też okazji do wspólnego śpiewu. W organizacji tego wspaniałego przedsięwzięcia pomagało nam wiele życzliwych osób i instytucji z terenu naszej gminy. Szczególne słowa podziękowania należą się Radzie Rodziców Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej, która min. przygotowała poczęstunek dla wszystkich uczestników koncertu (zarówno artystów, jak i publiczności). Wspólne biesiadowanie po uczcie duchowej było okazją do dzielenia się emocjami i sprzyjało integracji międzypokoleniowej lokalnej społeczności.
Ta przejmująca lekcja historii z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.
WF z AWF - wspólny projekt MENiS oraz Akademii Wychowania Fizycznego
Celem projektu jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych oraz walka ze skutkami pandemii koronawirusa. Również nasi uczniowie wzięli udział w kolejnej edycji tego programu. Program ma za zadanie zminimalizować skutki hipokinezji, której uległa młodzież szkolna podczas zajęć online. Uczniowie chętnie biorą udział w zajęciach odbywających się w nowej hali sportowej. Dzięki tym zajęciom możliwe było dobre przygotowanie się do zawodów sportowych na kolejnych szczeblach rozgrywek.
"Cudaki zwierzaki z warzyw i owoców"
Konkurs odbył się w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”. Jego zadaniem było upowszechnianie zdrowego stylu życia. Warzywa i owoce są nie tylko smaczne i zdrowe, ale posiadają interesujące kształty i przepiękne barwy, co widać na załączonych zdjęciach. Po wykonaniu pracę należało oczywiście zjeść. Uczniowie potwierdzili, że były smaczne.
Nie ma bardziej uniwersalnej sprawy niż powietrze – potrzebujmy go wszyscy, aby żyć, zdrowo się rozwijać, realizować swoje pasje. Niestety, gdy powietrze, którym oddychamy, jest zanieczyszczone, stopniowo zaczyna wpływać negatywnie na nasze zdrowie. A długotrwałe przebywanie w okolicy narażonej na smog to ryzyko wielu nawet bardzo poważnych chorób. To dlatego dążenie do poprawy jakości powietrza w Polsce to nadrzędny cel, jaki został postawiony w projekcie. Nasza szkoła zaangażowała się aktywnie w kolejną edycję tego programu. We wspólną sprawę angażujemy nauczycieli, uczniów, ich rodziców i całe społeczność lokalną! Bo razem możemy więcej! We wrześniu bieżącego roku szkolnego nasza szkoła została wyposażona w mierniki służące do oznaczania czystości powietrza. Zamontowany wyświetlacz pozwala wszystkim na bieżąco sprawdzić jaka jest aktualna jakość powietrza w naszej miejscowości.
Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. „Szkoła Myślenia Pozytywnego” to przygoda pełna wrażeń, empatii, zrozumienia i pracy nad otwartością, holistycznym dbaniem o zdrowie, o siebie i otoczenie. W czasie trwania programu, uczniowie wspólnie wraz z nauczycielami przechodzili przez różnorodne aspekty wpływające na zdrowie psychiczne zarówno dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z ich otoczenia.
"Kolorowe śniadanie"
Zajęcia odbywają się w ramach edukacji wczesnoszkolnej w każdej klasie I - III. Celem zajęć jest promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację w zakresie żywienia oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Uczniowie codziennie, w ramach drugiego śniadania, przygotowują w domu i spożywają w szkole posiłek, składający się ze zdrowych produktów, zawierający warzywa i owoce. W ten sposób chcemy całkowicie wyeliminować z diety niezdrowe przekąski, słodycze i słodkie napoje. W ramach innowacji uczniowie biorą udział w zajęciach tematycznych na temat zdrowego odżywiania, zajęciach kulinarnych, konkursach, kolorowych tygodniach, w których promują zdrowy styl życia.
Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych
Uświadomienie potrzeby dbania o własne zdrowie oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do jego ochrony stanowi ważny cel edukacji zdrowotnej. Intensywny rozwój zagrożeń cywilizacyjnych skłania nas do podejmowania bardziej aktywnych metod jej prowadzenia. Wiedza o zdrowiu to pierwszy krok do świadomej i trwałej zmiany postaw, w tym higieniczno-sanitarnych. W ramach tego działań związanych z tym zagadnieniem w naszej szkole odbyły się pogadanki, prelekcje higienistki szkolnej oraz konkurs plastyczny.
„Sprzątanie świata" - Polska" jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony środowiska Clean up the World wywodzącego się z Australii, zapoczątkowanego w 1989 roku przez Ina Kiernana, australijskiego biznesmena i żeglarza. W ruchu tym uczestniczy blisko 40 mln. wolontariuszy z ponad czterdziestu krajów na całym świecie. W Polsce akcję w 1994 roku zainicjowała Mira Stanisławska-Meysztowicz, założycielka Fundacji Nasza Ziemia. „Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Celem akcji jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. Nasi uczniowie również włączyli się w tą akcję. Pogoda sprzyjała pracy oraz dobrej zabawie. Wszyscy byli zadowoleni i uśmiechnięci.
Tydzień kreatywności
W dniach od 15 do 23 września w naszej szkole trwał „Tydzień Kreatywności”. To święto odwagi, zabawy, odkrywania swoich talentów i pokonywania trudności.
Podczas „Tygodnia Kreatywności” nauczyciele przedmiotów, wychowawcy i uczniowie chętnie podejmowali dyskusję na temat swoich predyspozycji i uzdolnień. Uczestniczyli w twórczych zabawach. Odnajdywali swoje mocne strony, o których nawet wcześniej nie wiedzieli. Zwieńczeniem całego tygodnia było wspólne spotkanie na sali gimnastycznej gdzie cała społeczność szkolna rywalizowała w przygotowanych na tę okazję zadaniach.
W roku szkolnym 2022/2023 zmienił się skład zespołu Szkoły Promującej Zdrowie propagujący zdrowy styl życia. Po wstępnym zapoznaniu się z planowanymi założeniami na rzecz promocji zdrowia na ten rok szkolny – do zespołu dołączyło wielu nauczycieli.
Koordynator:
Paweł Pawliczak - nauczyciel wychowania fizycznego
Członkowie:
Małgorzata Kościelny – wicedyrektor szkoły
Małgorzata Wąsik – nauczyciel plastyki i muzyki
Dariusz Piotrowski – nauczyciel wychowania fizycznego
Agnieszka Węglowska – wychowawca świetlicy
Ewelina Brudz – nauczyciel języka niemieckiego
Karolina Gotkowska – nauczyciel informatyki
Barbara Furman – nauczyciel biologii
Edyta Pękala – intendentka
Małgorzata Winiarska-Kubas – pielęgniarka szkolna
Różnorodność specjalizacji w/w nauczycieli pozwoli na wielopłaszczyznowe podjęcie zadań w zakresie promocji zdrowia. Poprzez swoje działania zespół będzie sprzyjał ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiając aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia. Zespół będzie działał w zakresie dydaktyczno – wychowawczym, w którym uczniowie będą uczyli się jak żyć, aby zachować i doskonalić zdrowie własne i innych ludzi oraz tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu, a w przypadku choroby lub niepełnosprawności aktywnie uczestniczyć w jej leczeniu, radzić sobie i zmniejszać jej negatywne skutki.
Piknik rodzinny „ …Bo rodzina to miejsce, gdzie życie się zaczyna, a miłość nigdy nie kończy…”
W słoneczne niedzielne popołudnie odbył się Piknik Rodzinny. W organizację imprezy plenerowej zaangażowana była cała społeczność szkolna. Wspólna zabawa uświadomiła dzieciom, jak również ich rodzicom czym jest rodzina, jaka jest jej waga i moc, bo przecież rodzina to podstawa społeczeństwa. To w rodzinie człowiek uczy się elementarnych zasad, to tam kształtuje się osobowość młodego człowieka i to, w jakiej rodzinie się urodzi, jakie będą w niej priorytety, style wychowania, postawy rodzicielskie będzie stanowiło jego przyszłość. Podczas pikniku odbywały się ciekawe występy, konkursy, mecze siatkówki. Te wszystkie wydarzenia sprzyjały rozwojowi więzi rodzinnych i pozytywnych międzypokoleniowych relacji.
Otwarcie hali sportowej przy Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej
W maju bieżącego roku szkolnego nastąpiło uroczyste otwarcie obiektu. Na tą chwilę, bardzo długo czekały dzieciaki, młodzież, ale też wszyscy mieszkańcy Wysokiej Głogowskiej. Otwarcie nowoczesnej hali sportowej to szczególny dzień nie tylko w historii naszej szkoły, ale także całej społeczności Wysokiej Głogowskiej. Powstały obiekt będzie służył uczniom, klubom oraz grupom amatorów sportowych. Oddany do użytku kompleks przyczyni się podniesienia poziomu zdrowia i sprawności fizycznej starszych i młodszych. Oddanie sali do użytku to spełnienie marzeń wielu pokoleń wychowanków szkoły w Wysokiej Głogowskiej. Wszyscy czekaliśmy na ten piękny nowoczesny obiekt, a najbardziej oczywiście czekali uczniowie. Dzięki sfinalizowaniu tej arcyważnej dla szkoły budowy, dzieci i uczniowie będą ćwiczyć w godnych, nowoczesnych warunkach, a wszyscy wiemy jak ważna jest aktywność fizyczna, bo przecież tym sport dla ciała, czym wiedza dla umysłu.
Gminny turniej „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego”
W kwietniu Ośrodek Sportu i Rekreacji zorganizował gminny turniej „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego” Brały w nim udział szkoły podstawowe z terenu naszej gminy. Drużyny z każdej szkoły rywalizowały w konkurencjach z wiedzy teoretycznej- rozwiązywanie testów z zakresu przepisów ruchu drogowego i praktycznej jazda rowerem po torze sprawnościowym. Naszą szkołę reprezentowali: Maciej Furman, Wiktor Dryka, Jakub Ślęzak, Jakub Kłeczek. Organizatorzy turnieju na zakończenie wręczyli zwycięzcom puchary i upominki. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy.
"Cudaki zwierzaki z warzyw i owoców"
Konkurs odbył się w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”. Zadaniem konkursu było upowszechnianie prawidłowych sposobów odżywiania. Warzywa i owoce są nie tylko smaczne i zdrowe, ale zawierają ważne składniki odżywcze. Interesujące kształty i przepiękne barwy przyciągają wzrok o czym można przekonać się samemu przeglądając wykonane prace uczniowskie.
Program „Smacznie, zdrowo, kolorowo”
Uczniowie klasy III w ramach projektu edukacyjnego promującego zdrowe odżywianie "Smacznie, zdrowo, kolorowo", przyrządzili pyszne, zdrowe i kolorowe przekąski. Każdy mógł przygotować coś zdrowego według swoich upodobań i wybranych smaków. Wykorzystaliśmy marchewkę, jabłka, pomidory, ogórki, szczypiorek, rzodkiewki i stworzyliśmy smaczne, a zarazem zdrowe surówki. Wyglądały bardzo smakowicie, wszyscy jedli z wielkim apetytem. Były to wspaniałe zajęcia uczące samodzielności, właściwego zachowania się przy stole i zdrowego odżywiania się. Dzieci już wiedzą, że smaczna surówka to podstawa naszej diety a szczególnie kiedy znajdują się w niej bogate w witaminy warzywa. W tym sezonie stawiamy na zdrowie!!!
Wspaniała międzypokoleniowa tradycja „Wieczór Pieśni Patriotycznej”
Zgodnie z listopadową tradycją naszej szkoły i w tym roku zorganizowaliśmy wieczór wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych. Ta wyjątkowa uroczystość, w której biorą udział uczniowie, nauczyciele i rodzice, pokazuje, jak ważna jest dla nas Niepodległa i jak „biało-czerwone serce” bije mocniej podczas wspólnej pieśni.
Spotkaliśmy się w sali gimnastycznej odmienionej, kameralnej, gdzie przygaszone świtała i zapalone świece oraz latarenki stworzyły wyjątkowy nastrój. Przy dźwiękach najpiękniejszych pieśni żołnierskich, nutach i motywach polskiej muzyki filmowej wzruszaliśmy się do łez. Uczniowie wystąpili w recytacjach wierszy, w śpiewie chóralnym i solowym oraz prezentacjach z kart historii Polski.
Wyjątkowym akcentem było nagranie teledysku z okazji Święta Niepodległości.
Było to dopełnieniem wspólnego śpiewania, które teraz wyszło z murów szkoły aby pokazać całej lokalnej społeczności jak ważnym wydarzeniem było odzyskanie przez Polskę niepodległości
Wieczór pieśni patriotycznych wszedł na stałe do kalendarza uroczystości w naszej szkole. Cieszy nas, że jest to okazja do spotkania się różnych pokoleń – rodziców, dziadków oraz dzieci i wspólnego świętowania listopadowej rocznicy.
Szkolny turniej wiedzy i kreatywności
Początek jesieni to wymarzona pora roku na rozwijanie kreatywności. Piękne kolory na zewnątrz inspirują do wykonywania wspaniały prac plastycznych. Wszyscy uczniowie i nauczyciele włączyli się we wspólną zabawę. Turniej wiedzy i kreatywności w naszej szkole zaowocował powstaniem fantazyjnych prac. Poszczególne klasy przygotowywały według własnej inwencji prace w wykorzystaniem darów jesieni. Nie zabrakło również konkursu wiedzowego. A przede wszystkim nie zabrakło dobrej zabawy.
Uczniowie klasy 3b przygotowali zdrowe, kolorowe i pyszne sałatki owocowe
Uczniowie klasy 3b - doskonale wiedzą, że warzywa i owoce to witaminy niezbędne dla naszego organizmu, to samo zdrowie. Znają nie tylko ich wartości odżywcze, ale także wiedzą jakie witaminy, w których warzywach i owocach się znajdują. Podobnie, jak inne klasy – w trosce o zdrowy styl życia, przygotowali zdrowe, kolorowe i pyszne sałatki owocowe. Podczas degustacji nie mogli się nadziwić, że to oni sami potrafili wykonać takie pyszności. Na pewno od teraz zawsze będą pamiętać, że zdrowe odżywianie – to przede wszystkim – owoce i warzywa.
Definicja, model, oraz standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów
i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Model SzPZ uwzględnia trzy poziomy:
- Warunki dla tworzenia SzPZ.
- Główne obszary działań.
- Oczekiwane efekty.
Standardy szkoły promującej zdrowie
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Nowym, wprowadzonym do koncepcji SzPZ w Polsce w 2015 r. elementem jest uwzględnienie w niej działań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia nauczycieli i innych pracowników szkoły (administracji, obsługi, stołówki szkolnej). Dotychczas szkoły, w tym także SzPZ, koncentrowały się na zdrowiu uczniów. Wyniki licznych badań wskazują, że zdrowie i dobre samopoczucie pracowników szkoły, a zwłaszcza nauczycieli, jest obok ich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych jednym z podstawowych czynników wpływających na realizację zadań szkoły oraz efekty uczenia się uczniów. Na potrzebę uwzględnienia w SzPZ promocji zdrowia pracowników zwrócono uwagę w wielu krajach. Podkreślono także efekty ekonomiczne i społeczne takich działań (np. zmniejszenie absencji chorobowej, większa wydajność, zwiększenie satysfakcji z pracy) oraz rolę pracowników w modelowaniu pozytywnych zachowań zdrowotnych uczniów. Włączenie wszystkich pracowników szkoły do działań SzPZ jest specyficzną cechą takiej szkoły, odróżniającą ją od innych szkół.
Koordynator:
Paweł Pawliczak - nauczyciel wychowania fizycznego
Członkowie:
Aneta Kowalska – wicedyrektor szkoły
Małgorzata Wąsik – nauczyciel plastyki i muzyki
Dariusz Piotrowski – nauczyciel wychowania fizycznego
Agnieszka Węglowska – wychowawca świetlicy
Ewelina Brudz – nauczyciel języka niemieckiego
Karolina Gotkowska – nauczyciel informatyki
Barbara Furman – nauczyciel biologii
Edyta Pękala – intendentka
Małgorzata Winiarska-Kubas – pielęgniarka szkolna
Wspólne zaangażowanie dyrektora, zespołu ds. promocji zdrowia, nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców daje gwarancję, że cały proces będzie przebiegał prawidłowo, efektywnie i przyniesie pożądane rezultaty.
„Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom,
by zmieniali swój styl życia na sprzyjający zdrowiu”
Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania w naszej szkole. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia i podejmumy liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej, które prowadzone są na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
W opracowaniu
.....
Szkoła w Wysokiej Głogowskiej od wielu lat promuje zdrowie. Nasze działania koncentrują się wokół roli dobrego samopoczucia i przyjaznego otoczenia oraz zdrowego odżywiania, a także właściwego odpoczynku dla zdrowia człowieka.
Różnorodne działania, które podejmowane są prez wszystkich pracowników placówki wspólnie z uczniami przyczyniają się do dbania o dobre samopoczucie w szkole oraz właściwą organizację nauki, a także utrwalają zasady zdrowego stylu życia.
Zapraszamy do fotorelacji z naszych działań:
Rok szkolny 2019/2020
Rok szkolny 2018/2019
Rok szkolny 2017/2018
Rok szkolny 2016/2017
Rok szkolny 2015/2016
Rok szkolny 2014/2015
Rok szkolny 2013/2014
Rok szkolny 2012/2013
Rok szkolny 2011/2012
Rok szkolny 2010/2011
Rok szkolny 2009/2010