Szkoła Promująca Zdrowie
„Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom,
by zmieniali swój styl życia na sprzyjający zdrowiu”
PROFIL SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Program Szkoła Promująca Zdrowie (SzPZ) realizowany jest w Polsce od 1991 roku.
Program ten rozwijany był w Polsce w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), utworzonej w 1992 r., od 1 stycznia 2008 roku w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie – SHE, w wyniku porozumienia WHO/EURO, Rady Europy i Komisji Europejskiej. Polska została członkiem tej sieci w grupie pierwszych ośmiu krajów.
W ramach upowszechniania programu stworzono strukturę wspierającą rozwój sieci SzPZ − utworzono Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole, powołano Krajowego Koordynatora ds. promocji zdrowia w szkole oraz wojewódzkich koordynatorów. Aktualnie we wszystkich województwach istnieją sieci szkół, w niektórych nawet funkcjonują sieci rejonowe, powiatowe lub miejskie, utworzone w celu łatwiejszego koordynowania i skuteczniejszego wspierania pracy szkół.
W dniu 23 listopada 2009 podpisano Porozumienie o współpracy między ministerstwami w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki dzieci i młodzieży.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie „wyrosła” z ogólnych założeń promocji zdrowia, rozwijanej przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych konferencji poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej. Nie ma jednej, ogólnie przyjętej definicji takiej szkoły. Każdy kraj wypracowuje swój model SzPZ w zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń. W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.
Szkoła Promująca Zdrowie to:
-szkoła tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia,
-szkoła umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
-ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii,
-decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.
Polska definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
-systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
-wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te spełniają dwie funkcje:
-wyznaczają główne kierunki pracy (cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ,
-stanowią punkt wyjścia do programowania ewaluacji SzPZ, czyli sprawdzania, w jakim stopniu szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za „idealny”.
Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania w naszej szkole. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia i podejmumy liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej, które prowadzone są na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Nasza szkoła otrzmała poniżej zamieszczone certyfikaty.
19 listopada 2022 r. w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej już po raz kolejny odbył się Wieczór Pieśni Patriotycznej pod hasłem „Za wolność… dziękujemy”. W koncercie udział wzięli uczniowie, nauczyciele, rodzice, absolwenci szkoły i zaproszeni goście, wśród których znaleźli się znakomici soliści oraz chór. Celem tegorocznego koncertu było upamiętnienie bohaterów i ofiar II wojny światowej w 80. rocznicę jej wybuchu. Patronat honorowy nad imprezą objęli: Burmistrz Głogowa Małopolskiego Paweł Baj oraz Dyrektor Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej Jolanta Kwarta.
Niezwykle piękne i profesjonalne wykonanie znanych i mniej znanych pieśni z okresu II wojny światowej (lub swoją tematyką bezpośrednio nawiązujących do tragicznych wydarzeń z okresu okupacji) poprzedzone było komentarzem historycznym opracowanym przez prowadzącą koncert panią dyrektor Jolantę Kwartę. Wieczór Pieśni Patriotycznej cieszy się niesłabnącą popularnością wśród społeczności lokalnej, która jak zwykle szczelnie wypełniła salę gimnastyczną. Kameralna, niemalże rodzinna atmosfera sprzyjała zadumie i refleksji nad losem poległych za naszą wolność przodków.
Artyści dostarczyli wszystkim niezapomnianych wrażeń i wzruszeń. Nie zabrakło też okazji do wspólnego śpiewu. W organizacji tego wspaniałego przedsięwzięcia pomagało nam wiele życzliwych osób i instytucji z terenu naszej gminy. Szczególne słowa podziękowania należą się Radzie Rodziców Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej, która min. przygotowała poczęstunek dla wszystkich uczestników koncertu (zarówno artystów, jak i publiczności). Wspólne biesiadowanie po uczcie duchowej było okazją do dzielenia się emocjami i sprzyjało integracji międzypokoleniowej lokalnej społeczności.
Ta przejmująca lekcja historii z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.
Celem projektu jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych oraz walka ze skutkami pandemii koronawirusa. Również nasi uczniowie wzięli udział w kolejnej edycji tego programu. Program ma za zadanie zminimalizować skutki hipokinezji, której uległa młodzież szkolna podczas zajęć online. Uczniowie chętnie biorą udział w zajęciach odbywających się w nowej hali sportowej. Dzięki tym zajęciom możliwe było dobre przygotowanie się do zawodów sportowych na kolejnych szczeblach rozgrywek.
Nie ma bardziej uniwersalnej sprawy niż powietrze – potrzebujmy go wszyscy, aby żyć, zdrowo się rozwijać, realizować swoje pasje. Niestety, gdy powietrze, którym oddychamy, jest zanieczyszczone, stopniowo zaczyna wpływać negatywnie na nasze zdrowie. A długotrwałe przebywanie w okolicy narażonej na smog to ryzyko wielu nawet bardzo poważnych chorób. To dlatego dążenie do poprawy jakości powietrza w Polsce to nadrzędny cel, jaki został postawiony w projekcie. Nasza szkoła zaangażowała się aktywnie w kolejną edycję tego programu. We wspólną sprawę angażujemy nauczycieli, uczniów, ich rodziców i całe społeczność lokalną! Bo razem możemy więcej! We wrześniu bieżącego roku szkolnego nasza szkoła została wyposażona w mierniki służące do oznaczania czystości powietrza. Zamontowany wyświetlacz pozwala wszystkim na bieżąco sprawdzić jaka jest aktualna jakość powietrza w naszej miejscowości.
Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. „Szkoła Myślenia Pozytywnego” to przygoda pełna wrażeń, empatii, zrozumienia i pracy nad otwartością, holistycznym dbaniem o zdrowie, o siebie i otoczenie. W czasie trwania programu, uczniowie wspólnie wraz z nauczycielami przechodzili przez różnorodne aspekty wpływające na zdrowie psychiczne zarówno dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z ich otoczenia.
Zajęcia odbywają się w ramach edukacji wczesnoszkolnej w każdej klasie I - III. Celem zajęć jest promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację w zakresie żywienia oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Uczniowie codziennie, w ramach drugiego śniadania, przygotowują w domu i spożywają w szkole posiłek, składający się ze zdrowych produktów, zawierający warzywa i owoce. W ten sposób chcemy całkowicie wyeliminować z diety niezdrowe przekąski, słodycze i słodkie napoje. W ramach innowacji uczniowie biorą udział w zajęciach tematycznych na temat zdrowego odżywiania, zajęciach kulinarnych, konkursach, kolorowych tygodniach, w których promują zdrowy styl życia.
„Sprzątanie świata - Polska" jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony środowiska Clean up the World wywodzącego się z Australii, zapoczątkowanego w 1989 roku przez Ina Kiernana, australijskiego biznesmena i żeglarza. W ruchu tym uczestniczy blisko 40 mln. wolontariuszy z ponad czterdziestu krajów na całym świecie. W Polsce akcję w 1994 roku zainicjowała Mira Stanisławska-Meysztowicz, założycielka Fundacji Nasza Ziemia. „Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Celem akcji jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. Nasi uczniowie również włączyli się w tą akcję. Pogoda sprzyjała pracy oraz dobrej zabawie. Wszyscy byli zadowoleni i uśmiechnięci.
W dniach od 15 do 23 września w naszej szkole trwał „Tydzień Kreatywności”. To święto odwagi, zabawy, odkrywania swoich talentów i pokonywania trudności.
Podczas „Tygodnia Kreatywności” nauczyciele przedmiotów, wychowawcy i uczniowie chętnie podejmowali dyskusję na temat swoich predyspozycji i uzdolnień. Uczestniczyli w twórczych zabawach. Odnajdywali swoje mocne strony, o których nawet wcześniej nie wiedzieli. Zwieńczeniem całego tygodnia było wspólne spotkanie na sali gimnastycznej gdzie cała społeczność szkolna rywalizowała w przygotowanych na tę okazję zadaniach.
W roku szkolnym 2022/2023 zmienił się skład zespołu Szkoły Promującej Zdrowie propagujący zdrowy styl życia. Po wstępnym zapoznaniu się z planowanymi założeniami na rzecz promocji zdrowia na ten rok szkolny – do zespołu dołączyło wielu nauczycieli.
Koordynator:
Paweł Pawliczak - nauczyciel wychowania fizycznego
Członkowie:
Małgorzata Kościelny – wicedyrektor szkoły
Małgorzata Wąsik – nauczyciel plastyki i muzyki
Dariusz Piotrowski – nauczyciel wychowania fizycznego
Agnieszka Węglowska – wychowawca świetlicy
Ewelina Brudz – nauczyciel języka niemieckiego
Karolina Gotkowska – nauczyciel informatyki
Barbara Furman – nauczyciel biologii
Edyta Pękala – intendentka
Małgorzata Winiarska-Kubas – pielęgniarka szkolna
Różnorodność specjalizacji w/w nauczycieli pozwoli na wielopłaszczyznowe podjęcie zadań w zakresie promocji zdrowia. Poprzez swoje działania zespół będzie sprzyjał ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiając aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia. Zespół będzie działał w zakresie dydaktyczno – wychowawczym, w którym uczniowie będą uczyli się jak żyć, aby zachować i doskonalić zdrowie własne i innych ludzi oraz tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu, a w przypadku choroby lub niepełnosprawności aktywnie uczestniczyć w jej leczeniu, radzić sobie i zmniejszać jej negatywne skutki.
„Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom,
by zmieniali swój styl życia na sprzyjający zdrowiu”
Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania w naszej szkole. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia i podejmumy liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej, które prowadzone są na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.