Program eTwinning
O programie eTwinning
eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. eTwinning to również doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami – współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.
Od września 2014 roku, istnieje również możliwość realizacji projektów wyłącznie z udziałem partnerów z tego samego kraju. eTwinning krajowy, bez barier językowych, pozwala nabrać wprawy i doświadczenia w realizacji projektów, zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej.
DZIEŃ POSTACI Z BAJEK Z PROGRAMEM ETWINNING /listopad 2021 - styczeń 2022/
W ramach kółka bibliotecznego chętne uczennice z klasy 4a i 5a wraz z panią Iwoną Krawiec brały udział w projekcie eTwinning „Dzień Postaci z Bajek”.
Celem projektu była promocja kreatywności uczniów, zachęcanie do współpracy, dzielenia się swoją wiedzą, zarządzanie własnym czasem, a także rozwijanie i wspieranie działań w grupie, inspirowanie się. Udział w projekcie miał zachęcić uczniów do kreacji i zabawy, do powrotu do tych chwil, kiedy rodzice i dziadkowie opowiadali im bajki lub je czytali.
Uczestniczki w ramach realizacji projektu wspólnie opracowały wiele materiałów w formie cyfrowej. Tworzyły plakaty, prezentacje oraz quizy, zagadki i krzyżówki - do wcześniej, wspólnie z innymi partnerami wybranych bajek. Wykonały grę planszową „Zagrajmy z bajkami”, która stała się wyposażeniem szkolnej biblioteki, przebierały się w znane postacie bajkowe i czytały młodszym uczniom. Uczennice wykonały również lapbooki z wybraną postacią bajkową.
We współpracy z innymi szkołami powstała wspólnie napisana cyfrowa książeczka z ilustracjami dla dzieci pt. „Czar śnieżnego królika”, która uroczyście została przeczytana przez starszych uczestników - młodszym podczas spotkania online. Dziewczynki dzieliły się swoimi opiniami z innych uczniami bioracymi udział w tym projekcie, na wirtualnej tablicy - Bajki są ważne, ponieważ....
W ramach dodatkowych aktywności projektowych zorganizowany został konkurs plastyczny „Moja ulubiona postać bajkowa” oraz we współpracy z wychowawczynią klasy 1a „Bajkowe Andrzejki'.
Z wypowiedzi uczennic i przeprowadzonej ankiety wynika, że udział w projekcie dał im ogromną radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań, a także integracji z młodszymi klasami (czytanie bajek młodszym, rozwiązywanie quizów, krzyżówek itp., gry planszowe „Zagrajmy z bajkami” oraz konkurs plastyczny).
Interdyscyplinarność projektu wpłynęła na rozwój współpracy uczniów i nauczycieli oraz podniesienie kompetencji cyfrowych.
Iwona Krawiec
ODKRYWAMY MAGIĘ ŚWIĄT /październik 2021 - styczeń2022/
Okres przygotowań do świąt oraz sam moment Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku. Nie ma lepszej okazji by tworzyć wspólne tradycje i dbać o relacje, które w obecnej sytuacji są dla nasz szczególnie istotne.
Uczniowie klasy VI a, IVb oraz klasy V wraz z wychowawcami Bernadetą Sałek, Eweliną Brudz oraz Wiolettą Gagat zrealizowali projekt „Odkryjmy magię świąt” pod opieką ambasadora e Twinning Moniki Khan.
Projekt „Odkryjmy magię świąt”, który był realizowany od października 2021 do stycznia 2022 miał na celu zaprosić do wejścia w czas Bożego Narodzenia w trakcie wykonywania wspólnych aktywności (pisania opowiadania, tworzenia kartek świątecznych, nagrywania piosenek/kolęd świątecznych lub przygotowywania przepisów na bożonarodzeniowe dania), wymagających współpracy uczniów w danej grupie projektowej, jak również między szkołami.
W projekcie "Odkryjmy magię świąt" brało udział 28 nauczycieli z 26 placówek oświatowych z całej Polski.
W trakcie realizacji projektu "Odkryjmy magię świąt" jego uczestnicy razem wypracowali szereg wspólnych produktów:
- świąteczne utwory w formacie audio i wideo,
- zbiór świątecznych przepisów z całej Polski w formie prezentacji,
- e-książki z autorskimi bożonarodzeniowymi opowieściami,
- kolekcje z kartkami i ozdobami świątecznymi.
Dodatkowo uczniowie nauczyli się rozsądnie korzystać z narzędzi TIK, rozwinęli umiejętność pracy w grupie, nauczyli się zarządzać własnym czasem.
W ramach działań projektowych został także przeprowadzony quiz sprawdzający wiedzę na temat placówek uczestniczących w projekcie oraz konkurs na oficjalne logo.
Projekt zakończył się ewaluacją przeprowadzoną wśród uczniów i nauczycieli biorących w nim udział.
Zebrane doświadczenie oraz możliwość rozwoju zachęca uczniów do podjęcia pracy podczas kolejnych projektów e Twinning.
Ewelina Brudz, Bernadeta Sałek
CZYŃMY DOBRO! /listopad-grudzień 2021/
Często mówi się, że dzisiejsi nastolatkowie są egoistami, którzy nie robią niczego bezinteresownie. Uczniowie klas siódmych i ósmych naszej szkoły dowiedli, że młodzi ludzie potrafią z pasją zaangażować się w działania na rzecz innych.
Gdy Julia Furman, przewodnicząca SU, dowiedziała się o możliwości dołączenia do ogólnopolskiego projektu eTwinning “Z serca do serca” polegającego na przygotowaniu ręcznie wykonanych kartek świątecznych dla mieszkańców jednego z Domów Opieki Społecznej w Polsce, zareagowała z entuzjazmem. Od razu, wspólnie z Darią Łyczko, swoją zastępczynią, znalazły osoby chętne do uczestnictwa w projekcie. W pomoc w realizacji projektu zaangażowała się również p. Joanna Bujak. Uczniowie przygotowali ok. 40 ręcznie robionych kartek świątecznych, które umilą pensjonariuszom Domu Opieki Społecznej w Lisówkach (woj. wielkopolskie) czas oczekiwania na święta Bożego Narodzenia.
W projekcie eTwinning “Z serca do serca” realizowanym w listopadzie i grudniu 2021 roku wzięli udział chętni uczniowie klasy VII a i b oraz VIII a i b.
Monika Khan
DZIEŃ KROPKI Z PROGRAMEM ETWINNING /wrzesień 2021/
Dzień Kropki na stałe zagościł w polskich szkołach. W tym roku szkolnym nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej w wyjątkowy sposób celebrowali to święto kreatywności i wiary we własne siły.
Cztery nauczycielki: Karolina Gotkowska, Monika Khan, Mariola Marut i Ewelina Początek zaprosiły swoich uczniów do udziału w projekcie “Zaprzyjaźnij się z Kropką/Make friends with the Dot”. W ramach aktywności projektowych, wspólnie z rówieśnikami z innych szkół, uczniowie pisali opowiadanie o przygodach Kropki, tworzyli słowniczek obrazkowy, Łańcuch Przyjaźni, Las Talentów, kropkowe obrazy, poznając malarstwo abstrakcyjne na wzór malarza Kandyńskiego. Wśród wykonanych zadań znalazły się także “kropkosłowia” czyli przysłowia, w których ukryła się kropka oraz kompozycje z warzyw i/lub owoców na talerzu odwzorowujące kropki. Dodatkowo, Monika Khan zorganizowała z uczniami klasy 4a spotkanie online z ich rówieśnikami ze Społecznej Szkoły Podstawowej w Słowinie (woj. pomorskie), w czasie którego uczestnicy tworzyli chmury wyrazowe w języku angielskim. Natomiast Ewelina Początek, wraz ze swoimi wychowankami z klasy 6, uczestniczyła w spotkaniu online z klasą 7 ze Szkoły Podstawowej im. KEN z Łobżenicy (woj. wielkopolskie). Uczniowie mogli poznać swoich rówieśników i podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z obchodami Dnia Kropki.
Zadania w projekcie pozwoliły uczniom rozwijać kreatywność, uczyć się pracy w grupie, zarządzania własnym czasem i rozwiązywania trudności. Z kolei nauczycielki ze szkoły w Wysokiej Głogowskiej miały możliwość poznać edukatorów z całej Polski i nauczyć się korzystania z nowych narzędzi TIK.
Po ubiegłorocznym udanym debiucie w projekcie “Jem zdrowo i kolorowo”, który przyniósł nowym eTwinnerkom – Karolinie Gotkowskiej, Marioli Marut i Ewelinie Początek – trzy Krajowe Odznaki Jakości, Kropkowe działania pokazują, że od realizacji projektów eTwinning można się pozytywnie uzależnić.
Karolina Gotkowska, Monika Khan,
Mariola Marut, Ewelina Początek
PIERWSZA PRZYGODA Z PROGRAMEM ETWINNING /marzec-maj 2021/
Dobiega końca realizacja projektu eTwinning „Jem zdrowo i kolorowo”, w którym uczestniczyli chętni uczniowie Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej. Do udziału w tym projekcie uczniów zachęciły trzy nauczycielki: Ewelina Początek, Mariola Marut i Karolina Gotkowska, które wzięły udział w seminarium „Mój pierwszy projekt z Ambasadorem”.
Celem projektu było zwrócenie uwagi na sposób odżywiania się polskich nastolatków, podniesienie świadomości uczniów dotyczącej produktów żywnościowych, zachęcenie do wybierania zdrowej żywności, a także rozwijanie umiejętności pracy w grupie, wyszukiwania i selekcjonowania informacji oraz zarządzania własnym czasem.
Uczestnicy projektu wspólnie opracowali wiele materiałów w formie cyfrowej. Układali pytania i rozwiązywali quizy oraz ankiety. Stworzyli prezentację na temat składu ulubionych przekąsek, tym samym dowiedzieli się, jakie wartości odżywcze one zawierają. Ponadto przygotowali propozycje smacznych kanapek i kolorowych kompozycji z warzyw i owoców. Zaprojektowali plakaty zachęcające do zdrowego odżywiania się oraz sylwetki super warzyw i owoców. W aplikacji StoryJumper została opracowana książka kucharska ze zdrowymi przepisami, a przy pomocy Canvy powstały kolorowe jadłospisy.
Z wypowiedzi uczniów wynika, że chętnie poświęcali czas na realizację projektu. Dowiedzieli się i utrwalili wiedzę dotyczącą odżywania. Duże wrażenie na uczestnikach zrobiło spotkanie z ekspertem – Panią Joanną Gadomską, która w czasie swojej prelekcji przedstawiła wiele ciekawych informacji o codziennym zdrowym odżywianiu.
Karolina Gotkowska, Monika Khan,
Mariola Marut, Ewelina Początek