LOGOPEDYCZNE ZMAGANIA, czyli Europejski Dzień Logopedy w ZS w Wysokiej Głogowskiej
Logopeda nie zajmuje się wyłącznie wadami wymowy. Pomaga także w przypadkach różnych barier w komunikacji, które nierzadko zaburzają rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka w każdym wieku. Prowadzi terapię dzieci jąkających się, niedosłyszących, autystycznych, dyslektyków, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, bądź z różnymi zaburzeniami neurologicznymi. Udziela pomocy dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym. Jednak nie jest to wyłącznie terapeuta dziecięcy. Pomaga również osobom dorosłym, prowadząc m.in. terapię jąkania, terapię po przebytym udarze, wypadkach komunikacyjnych, zabiegach laryngektomii (usunięciu krtani), jak również zajęcia z higieny i emisji głosu dla aktorów, nauczycieli, prawników, dziennikarzy i wszystkich osób na co dzień „pracujących głosem”.
6. marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej, obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Uczniowie ZS w Wysokiej Głogowskiej przyłączyli się do tych obchodów po raz pierwszy. Z tej okazji przygotowano dwa konkursy logopedyczno-plastyczne: „Świszczące obrazki” dla uczniów kl. I-IV SP, oraz „Może to Ci pomoże...” dla uczniów kl. V-VIII SP i III gimnazjum. Dzieci z klas młodszych przygotowały piękne prace plastyczne, zawierające ilustracje, w których nazwach występują głoski szeregu syczącego, szumiącego i ciszącego. Uczniowie klas starszych byli autorami ciekawych gier i innych pomocy logopedycznych. Wszystkie przygotowane ilustracje oraz pomoce dydaktyczne, będą służyły w szkolnym gabinecie logopedycznym, jako urozmaicenie prowadzonych zajęć. Przedstawiciele klas wzięli także udział w konkursie recytatorskim, podczas którego zmagali się tzw. „łamańcem językowym”, natomiast pozostali uczniowie wysłuchali kilku ciekawostek logopedycznych, poznali budowę narządów mowy oraz razem ze szkolnym logopedą wykonali gimnastykę buzi i języka. Pamiętajmy, że ćwiczenia logopedyczne najlepiej prowadzić w postaci zabawy, która jest podstawową formą aktywności wieku dziecięcego.