Pomimo zakończenia kampanii społecznej pod nazwą "Szkoła bez przemocy" w naszej szkole nadal prowadzone są działania na rzecz bezpieczeństwa uczniów.
Opracowywane i realizowane są programy profilaktyczne oraz organizowane są spotkania z policjantami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W roku szkolnym 2006/2007 Zespół Szkół w Wysokiej Głogowskiej przystąpił do programu profilaktycznego „Szkoła bez przemocy”. Założeniem programu było podjęcie działań zapobiegających przemocy w polskich szkołach, m.in. przez zmianę postaw wobec przemocy, czy zwiększenie świadomości problemu. W związku z tym, jako szkoła podejmujemy również działania mające na celu wspieranie naszej pracy, czego wynikiem jest nawiązanie współpracy z Komisariatem Policji w Głogowie Młp., Komendą Miejską Policji w Rzeszowie, oraz Oddziałem Prewencji w Zaczerniu.
rok szkol. 2011/2012
rok szkol. 2010/2011
rok szkol. 2009/2010
rok szkol. 2006/2007 rok szkol. 2007/2008 rok szkol. 2008/2009
We wrześniu 2006 roku, mgr Małgorzata Stopa – pedagog szkolny, wraz z panią dyrektor – mgr Jolantą Kwartą, podjęły decyzję o włączeniu Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej do programu „Szkoła bez przemocy”, organizowanego przez Grupy Wydawnicze Polskapresse i Orkla Press Polska, wydawców dzienników regionalnych oraz Fundację Grupy TP. Od samego początku kampania ta objęta jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W dniu 6 października 2006 roku, pani Joanna Knap zawiadomiła pedagoga szkolnego drogą elektroniczną o zarejestrowaniu zgłoszenia przystąpienia szkoły do wyżej wymienionego programu.
Już 12.10.2006 dowiedzieliśmy się, że jesteśmy jedną z 2 647 szkół w Polsce, które zgłosiły się do kampanii. Do końca października otrzymaliśmy zestaw materiałów pomocniczych: plakaty z Kodeksem Szkoły bez przemocy, naklejkę na drzwi poświadczającą udział naszej szkoły w programie oraz broszurki dla nauczyciela.
16 października 2006 roku ogłoszono Konkurs na projekt działań dla szkół. Pedagog szkolny – mgr Małgorzata Stopa w porozumieniu z panią dyrektor – mgr Jolantą Kwartą oraz paniami mgr Bożeną Grygiel i mgr Karoliną Gotkowską podjęły decyzję o skonstruowaniu projektu działań dla naszej szkoły w Wysokiej Głogowskiej. Dzięki wspólnym staraniom powstał „Projekt działań profilaktycznych skierowanych przeciwko agresji i przemocy w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej” w wersji drukowanej oraz multimedialnej, które zostały zgłoszone do wymienionego konkursu w dniu 14 grudnia 2006 roku.
29 stycznia 2007 roku na stronie internetowej kampanii odnaleźliśmy naszą szkołę – jako jedną z 64 innych szkół z całej Polski (na Podkarpaciu wyróżnione zostały tylko 3 szkoły), której projekt wygrał. Warto zaznaczyć, że do konkursu na projekt działań przystąpiło 916 polskich szkół.
Zakwalifikowanie naszego projektu do czołówki wygranych projektów jest niezwykle ważnym i radosnym doświadczeniem, które wiąże się również z otrzymaniem przez Zespół Szkół w Wysokiej Głogowskiej nagrody, która wynosi 5 000 zł w postaci bonu przeznaczonego na sfinansowanie usług edukacyjnych lub psychologiczno – pedagogicznych.
7 marca w Warszawie w Belwederze odebraliśmy naszą nagrodę – bon o wartości 5 000 złotych, który przeznaczony będzie na organizację outdorowego pikniku edukacyjnego dla uczniów Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
1. Szkoła jest wspólnotą.
Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm.
2. Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.
Pomóż – pokaż – prowadź ...,
czyli jak usprawnić i wesprzeć opiekuńczo - wychowawczą funkcję rodziny we współczesny świecie.
Rodzina odgrywa dużą rolę w naszym życiu - uczy wzorców. Jednak patrząc na współczesny świat widzimy, że coraz trudniej utrzymać trwałe więzi w rodzinie.
Dlatego, w ramach projektu "Pomóż - pokaż - prowadź" chcemy pokazać i nauczyć jak atrakcyjnie i konstruktywnie spędzać czas z dzieckiem w każdym wieku. Zajęcia, warsztaty (m.in.: gra terenowa dla rodzin, wieczór pieśni patriotycznych, warsztaty gier planszowych dla rodziców, dziadków i wnuczków, warsztaty: z kreatywności, tańca z ogniem, prac ręcznych, architektury krajobrazu, pierwszej pomocy dla rodziców, poradnictwa zawodowego dla rodziców wracających na rynek pracy, i in.) i akcje społeczne wspólnie przygotowywane z dziećmi, rodzicami i dziadkami odbudują pozytywny obraz rodziców i dziadków, których rolą jest tworzenie i przekazywanie pozytywnych wzorców rodziny. Wspólnymi działaniami wskażemy i wzmocnimy zdrowy model życia, który w przyszłości będzie skutkował krzewieniem zachowań pożądanych społecznie.
Pomożemy (w opiece i wychowaniu) - Pokażemy (jak być z rodziną) - Poprowadzimy (w najtrudniejszych momentach).
Program "Pomóż – pokaż – prowadź" jest realizowany przez Stowarzyszeni Rozwoju Gminy Głogów Małopolski w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej, Zespole Szkół Ogólnokształcących w Głogowe Młp., Niepublicznym Przedszkolu Parafialnym im. św. Michała Archanioła w Głogowie Młp. oraz Zespole Szkół w Albigowej.
Projekt jest w całości finansowany z funduszy Województwa Podkarpackiego - Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Rzeszowie a jego realizacja jest zgodna z zadaniami publicznymi określonymi w 2016 roku w ”WOJEWÓDZKIM PROGRAMIE POMOCY SPOŁECZNEJ NA LATA 2016 – 2023”. Cel operacyjny II: Wspieranie rodzin w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej. Działanie 4: Promowanie zdrowego modelu życia i pozytywnych wzorców rodziny.
Więcej informacji w artykule (*.pdf)
Warsztaty prac ręcznych dla rodziców i dzieci
galeria zdjęć
Rodzinna gra terenowa
galeria zdjęć
Warsztaty pierwszej pomocy z udziałem rodziców
Projekt realizowany od 1.IX.2010 – 31.VII.2011
w ramach programu: Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Priorytet: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie.
Działanie: 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości
usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie: 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Celem ogólnym projektu było zwiększenie i wyrównywanie szans edukacyjnych 221 uczniów
Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej napotykających na bariery w dostępie do edukacji
poprzez wzmocnienie ich procesu kształcenia na poziomie podstawowym i gimnazjalnym
oraz profesjonalne doradztwo edukacyjno - zawodowe.
Artykuły:
„Bezpieczna Jazda. Karta rowerowa – moje pierwsze prawo jazdy” to program skierowany do uczniów klas IV publicznych szkół podstawowych.
Celem programu jest szerzenie wśród najmłodszych wiedzy na temat zasad ruchu drogowego i zwiększanie ich świadomości w zakresie bezpieczeństwa na drodze.
W naszej szkole uczniowie podczas realizacji programu z zaangażowaniem podejmowali działania takie jak:
1.Praca z zeszytem ćwiczeń
galeria zdjęć
2. Rozwiązywanie testów z zakresu ruchu drogowego online
galeria zdjęć
3. Bandażowali rany
galeria zdjęć
4.Sprawdzali stan techniczny rowerów
galeria zdjęć
5. Doskonalili umiejętność jazdy rowerem po torze przeszkód
galeria zdjęć
Nasza szkoła przystąpiła i realizowała w roku szkolnym 2013/2014 program Ministerstwa Edukacji Narodowej „SZKOŁA W RUCHU”, który popularyzował sport i aktywny wypoczynek. Ruch w szkole obejmował zajęcia edukacyjne oraz alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego, edukacja zdrowotna, a także pozalekcyjne zajęcia sportowe.
Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem Szkoły w Ruchu, mając na względzie konieczność wzmacniania kondycji fizycznej i psychicznej, promowania aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży.
W ramach podejmowanych działań na rzecz Roku Szkoły w Ruchu w szkole zwracano uwagę między innymi na:
· uświadomienie uczniom, że ruch to nie tylko obowiązkowe zajęcia WF, lecz każda aktywność fizyczna, podejmowana w ciągu dnia;
· konieczność zaplanowania w ciągu dnia czasu na naukę i czasu na aktywny wypoczynek, w celu zachowania zdrowego i higienicznego trybu życia;
· związek między aktywnością fizyczną i zdrowym odżywianiem, a zdrowiem, dobrą kondycją i dobrym samopoczuciem;
· uświadomienie uczniom, że aktywny tryb życia jest drogą do osiągania życiowych sukcesów, pozwala zwiększyć wiarę w siebie i we własne możliwości;
· podkreślenie roli nauczycieli wychowania fizycznego jako ważnych animatorów życia szkolnego oraz ich roli w procesie edukacji zdrowotnej i wychowania młodych ludzi.
Uczniowie naszej szkoły nie próżnują i są aktywni fizycznie nie tylko podczas lekcji wychowania fizycznego ale także na zajęciach pozalekcyjnych. Bardzo chętnie biorą udział w rozgrywkach sportowych w wielu różnych dyscyplinach sportowych. Są to gry zespołowe, lekkoatletyka, badminton, narciarstwo biegowe, pływanie, młodzieżowe zawody sportowo-pożarnicze. Reprezentują barwy szkoły na wszystkich szczeblach rozgrywek sportowych począwszy od zawodów gminnych a na wojewódzkich skończywszy. Biorą udział w wycieczkach rowerowych po terenie naszej gminy. Są zaangażowani w kulturę fizyczną i chętnie w niej uczestniczą.